Onderwijsconcept
De pijlers
Wij vinden het belangrijk dat er een herkenbare lijn zichtbaar is binnen het onderwijs op De Bron. Kenmerkend daarvoor zijn de acht pijlers, waarop het onderwijs is gefundeerd. Deze vormen de basis voor de ontwikkeling van onze leerlingen.
Onderbouwd bij kleuters
Een jong kind leert in fases. Door Piaget werden deze fases gevoelige periodes genoemd. Wanneer een kind bijvoorbeeld gevoelig is voor het leren van letters zal de stimulans ook van de leerkracht moeten komen. Wanneer een gevoelige periode precies start is per kind wisselend. Het is van belang dat leerkrachten die werken met jonge kinderen weer kunnen denken vanuit fases en de te bereiken doelen die bij deze fases horen. Met de methode onderbouwd is er een ontwikkelingsleerlijn ontwikkeld waarin doelen en vaardigheden zijn beschreven. Aan elk van deze vaardigheid is vervolgens ontwikkelingsmateriaal gekoppeld.
Structureel onderwijsaanbod
Taal is de basis van ons onderwijs. Gesproken en geschreven taal is belangrijk voor alle ontwikkelingen die de kinderen doormaken. In de eerste jaren zal deze basis gelegd worden. De hoofdvakken lezen, taal en rekenen worden gestructureerd en methodisch aangeboden. De meeste leerlingen hebben een grote behoefte aan structuur.
Vroeg Engels
Vanaf groep 1 krijgen de kinderen Engels. “In een open en internationaal gericht land als Nederland, is kennis van wereldtaal nummer 1 voor ieder kind van groot belang. Hier geldt eens te meer: jong geleerd, is oud gedaan. “Op jonge leeftijd nemen kinderen veel makkelijker kennis van vreemde talen op dan op latere leeftijd. Wanneer we kleuters spelenderwijs vertrouwd maken met het Engels, geeft ze dat een betere uitgangspositie voor de rest van hun carrière.
Het vraagt een open houding om je te kunnen verwonderen, om echt te kijken, te luisteren en te voelen (hoofd, hart en handen). Tijd nemen voor wat er echt toe doet. Dat willen we in ons onderwijs aan kinderen meegeven. Christelijke scholen, met een open blik naar binnen en naar buiten.